Het Memorandum

Alle regels die influencers en content creators moeten volgen, zijn opgesteld zonder hun stem te horen. Daar willen we met de Influencer Marketing Alliance verandering in brengen.

We schreven een lijvig Memorandum over de belangrijkste pijnpunten die we willen veranderd zien. Elk punt leggen we in detail uit en vragen we concrete aanpassingen. Zo kunnen alle politieke partijen en verkozenen hier in de komende jaren werk van maken.

Dit zijn onze 11 punten: 

Geen dubbele ad labels

Voor de volger moet het meteen duidelijk zijn wanneer een post commercieel is, maar één transparante aanduiding moet volstaan:

  • ofwel een vermelding in het begin van de post
  • ofwel het aanvinken van het 'paid partnership' label van het platform.

Dat is het 'only once' principe, dat trouwens ook voor andere media geldt. 

>> Lees het Memorandum

Eén ad-label voor stories

Op elke post van een story telkens het ad label toevoegen is overdreven.

Een story bevat meerdere beelden en posts die je als geheel moet zien. Het éénmalig duidelijk aangeven aan het begin van de story dat het reclame bevat: dat moet voldoende zijn!

Dat geldt trouwens ook zo voor de andere media.

>> Lees het Memorandum

Geen sancties voor het ad-woord

Transparantie betekent dat je duidelijk aangeeft wanneer een post commercieel is. Maar niet elke samenwerking kan je omschrijven als 'reclame' of 'advertentie'.

Laat de influencer of de creator zelf bepalen hoe de collab te benoemen.

Als het maar duidelijk herkenbaar is voor de volger.

>> Lees het Memorandum

Hou rekening met de stem van de influencer

Alle influencer marketing wetgeving werd ontwikkeld zonder de officiële stem van de influencers en creators.

De opinie van de ene of de andere persoon vragen is niet hetzelfde als de beroepsvereniging om hun mening vragen.

We roepen de overheid op om de Influencer Marketing Alliance als volwaardige gesprekspartner te zien. Neem de Alliance op in de officiële overlegplatformen. 

>> Lees het Memorandum

Stop de afstraffing van reclame-posts op social

We merken in de praktijk een daling van bereik en views voor posts die correct en transparant aangeven dat ze reclame bevatten.

Ook al beweert men van niet: het algoritme van social media platformen straffen correcte reclame-posts af!

Sociale platformen zouden 'advertising disclosure' niet alleen moeten stimuleren maar ook vergemakkelijken en belonen. 

>> Lees het Memorandum

Geen privé-adres in je account vermelden

Als influencer en creator moet je je bedrijfsadres in de bio van je account vermelden. 

Omdat het bedrijfsadres meestal ook het privé-adres is, loop je niet alleen een privacy-risico maar je brengt jezelf en je familie mee in gevaar.

De adresoplossing van de Influencer Marketing Alliance is een voorlopige oplossing: we willen een aangepaste wetegeving!

>> Lees het Memorandum

Geen belasting op ongevraagde geschenken

Bedrijven sturen ongevraagd merch en andere geschenken in de hoop dat je er iets over zou communiceren.

Je moet hierop beslasting betalen want de overheid beschouwt dit als een persoonlijk voordeel in natura.

Wanneer de influencer geen tegendienst levert, zouden deze geschenken niet belast mogen worden. We vragen een duidelijk standpunt van de belastingdiensten.

>> Lees het Memorandum

Geen belasting op producten om een post mee te maken

Waarom zou je als influencer moeten belasting betalen op producten die je gebruikt in je posts?

De belastingdiensten beschouwen dit als een geschenk en dus een persoonlijk voordeel in natura.

Maar wanneer een ander bedrijf een video maakt over dat product, dan wordt dit niet als een geschenk geschouwd.

Stop de discriminatie van influencers en creators!

>> Lees het Memorandum

Gelijke regels voor influencers en journalisten

Wanneer een journalist identiek dezelfde job uitvoert voor een merk als een influencer, dan zouden de regels dezelfde moeten zijn. 

Dezelfde belastingregels op geschenken, dezelfde 'advertising disclosure' verplichtingen, dezelfde rechten op een fiscaal voordeel voor auteursrechten, enz.

Stop de discriminatie van influencers! 

>> Lees het Memorandum

Samen de regels op kinderarbeid opnieuw schrijven

De regels over kinderarbeid dateren van voor er sprake was van internet.

Daardoor kan de wetgeving niet toegepast worden voor kidfluencing & sharenting. 

Als verantwoorde influencers willen we mee werken aan nieuwe realistische, faire en beschermende regels.

>> Lees het Memorandum

Stimuleer het verantwoord ondernemen

De wetgeving die influencers en creators is buitenproportieel breed.

Influencers worden zelfs beschouwd als media-omroepen terwijl het eigenlijk zelfstandigen zijn in een geheel nieuwe creatieve sector.

Hoog tijd voor meer gezond verstand om de regels op een faire en eerlijke manier te interpreteren en het ondernemen te stimuleren. 

>> Lees het Memorandum

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten